Isala in Zwolle bezorgd: steeds vaker lange files op wegen rond ziekenhuis

Het Isala ziekenhuis in Zwolle maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van het ziekenhuis voor autoverkeer. Het wordt steeds drukker op de wegen van en naar Isala.

Zo stonden er afgelopen winter vaak files vanaf de Ceintuurbaan voor de deur van het ziekenhuis. Isala-bestuurder Rob Dillmann overlegt met de gemeente hoe dit soort situaties vanaf komend najaar, wanneer patiënten, bezoekers en medewerkers weer massaal met de auto naar het ziekenhuis gaan, zijn te voorkomen.

Afslagen

Het wordt steeds drukker op bedrijventerrein Oosterenk doordat de economie aantrekt, zegt de bestuurder in een interview met deze krant. Hij constateert dat het leidt tot een grotere verkeersdruk op de afslagen vanaf de Ceintuurbaan waarvan het ziekenhuis ook afhankelijk is. Het gaat om de afrit naar de Dr. Van Heesweg (richting hoofdingang en parkeerterrein), de afslag naar de Dr. Van Deenweg (toegang parkeerterrein poliklinieken A- en B-gebouw) en de afslag naar de Boerendanserdijk (toegang tot het PEC-parkeerterrein waar veel Isala-personeelsleden hun auto moeten parkeren).

,,De verkeersontsluiting van dit terrein via de Ceintuurbaan is een knelpunt”, zegt Dillmann. ,,Afgelopen winter hebben we gezien dat het de spuigaten kan uitlopen.” Hij is vooral bezorgd over de bereikbaarheid van zijn ziekenhuis voor ambulances. In spoedsituaties moet het ziekenhuis optimaal bereikbaar blijven. ,,Er mag nooit een ambulancerit in gevaar komen doordat het verkeer zich niet goed kan afwikkelen. Dat heeft zich nog niet voorgedaan, maar af en toe zie je dat het wel laveren is.”

Niet eenvoudig

Dillmann wil erger zien te voorkomen en is met de gemeente Zwolle en andere partijen op de Oosterenk in gesprek over maatregelen waarvan hij hoopt dat ze nog voor de winter kunnen worden genomen. Maar eenvoudige oplossingen liggen schijnbaar niet op de plank. Hij heeft begrepen dat het een lastige kwestie is. Verkeersdeskundigen hebben het over een ingewikkelde puzzel omdat de verkeersdoorstroming op de Ceintuurbaan optimaal moet blijven.

Om de verkeersdruk enigszins te verminderen heeft het ziekenhuis zelf al actie ondernomen. Naast dat er weer verkeersregelaars komen tijdens de meest drukke uren in de winterdagen, gaat ze de bezoektijden met een uur verplaatsen naar 15.30 uur (tot 17.00 uur). Ook is een strenge selectie gemaakt voor medewerkers die dichtbij het Isala ziekenhuis mogen parkeren.

Bron: De Stentor