Oumar Sylla: ‘Ik wil Zwolle veroveren met de deelfiets’

Zwolle beter bereikbaar maken door middel van een fiets die je kunt ‘delen’. Vandaag lanceerde ondernemer Oumar Sylla de zogeheten Zwolse Deelfiets, die je via een app heel makkelijk kunt huren én ontgrendelen. “Je hebt alleen maar bluetooth nodig!”

Zwollenaar Oumar wil jongeren graag op de fiets krijgen. “Vroeger was ik bezorger en reed ik op mijn scooter door heel Zwolle. De huidige jonge generatie doet dit nu ook, terwijl ze best wat vaker de fiets kunnen pakken!” Met zijn nieuwbakken concept hoopt hij jongeren te bereiken én het fietsen in algemene zin meer te kunnen promoten. “Een goed alternatief voor de scooter of auto en ook nog gezond én duurzaam, want je rijdt schoon.”

Als je gebruik wilt maken van een deelfiets moet je de app Zwolsedeelfiets downloaden. Nadat je geregistreerd bent kun je de QR-code op de fiets scannen en gelijk betalen (1,50 euro per uur, 5 euro per dag). Vervolgens ontgrendel je je stalen ros (óók via de app) en kun je een stukkie fietsen. Easy going!
Voor wie is de deelfiets geschikt?

Nou, vooral voor bedrijven (al is particuliere huur ook mogelijk, hoor). “Je kunt onze fietsen ter beschikking stellen aan je personeel of klanten”, legt Oumar uit. “Denk bijvoorbeeld aan hotelgasten die de stad kunnen gaan verkennen op een elektrische deelfiets. Wij plaatsen de fietsen in jouw huisstijl bij je bedrijf; een mooie manier wat voor extra exposure.”

Station te vol

De gemeente Zwolle juicht het initiatief van Oumar toe: “We zijn hier heel blij mee, want Zwolle is natuurlijk een echte fietsstad. We gaan kijken hoe we dit concept kunnen faciliteren, ook vanuit het concept Beter Benutten, waar we gezamenlijk aan een bereikbare en gastvrije regio werken.”

Een verbeterpunt is volgens de gemeente het station, waar het doorgaans barst van de stalen rossen. “Kunnen we dat niet slimmer inrichten? Sommige studenten hebben een fiets bij hun woning staan, plus eentje op het station. Een deelfiets zou een goede oplossing zijn.”

Zwolle veroveren

Momenteel heeft Oumar vijf fietsen die bij verschillende bedrijven in de Marslanden staan, al hoopt de ondernemer in de toekomst op meerdere ‘drop-points’ in onze Hanzestad. “Op den duur wil ik gewoon heel Zwolle veroveren!”

Bron: Zwolle in de buurt