PEC en Isala willen maatregelen na ernstig ongeluk met fietser

De verkeerssituatie rond de Ceintuurbaan in Zwolle moet hoog op de politieke agenda. Dat stelt voorzitter Adriaan Visser van PEC Zwolle. Hij lobbyt samen met ziekenhuis Isala en bedrijven op Oosterenk al lang voor maatregelen.

Die discussie laait weer op, nu vrijdagavond een fietser zwaargewond raakte bij een botsing in de krappe Vondeltunnel onder de Ceintuurbaan.

De tunnel tussen de Brederostraat en de Boerendanserdijk is voor fietsers en voetgangers de belangrijkste weg van en naar het MAC3Park-stadion. Na thuiswedstrijden vertrekt de massa via deze tunnel naar andere delen van de stad. ,,Zeker na verloren wedstrijden, zoals die van vrijdag, is het er drukker dan normaliter”, erkent Visser. ,,Is het wedstrijdverloop beter, dan blijven mensen wat met elkaar nakletsen of drinken ze een biertje.”

De PEC-voorzitter noemt de verkeersafwikkeling in de omgeving ‘in het algemeen niet het gelukkigst’. ,,Bij de uitrit van de parkeerplaats ligt een fietspad in twee richtingen. Je moet daar werkelijk overal op letten bij het opdraaien van de parkeerplaats. En dan moet je ook nog in de gaten houden dat je wel op de juiste inrijbaan belandt”, zegt Visser, die dit al aanhangig heeft gemaakt bij de gemeente. Begin juli moest PEC-trainer John van ’t Schip nog te hulp schieten, toen een bromfietser pal voor de ingang van het stadionterrein door een auto werd aangereden.

Risicoverhogend

Volgens Visser is het moeilijk om de vertrekkende supporters na een wedstrijd meerdere richtingen uit te laten gaan. ,,Je hebt ook te maken met supporters van je tegenstander, die het stadion aan de kant van het ziekenhuis verlaten. Dan houd je voor het thuispubliek naast de tunnel alleen de voorkant van het stadion over. Mensen zouden dan de Ceintuurbaan moeten oversteken en dat lijkt me vanuit de verkeersveiligheid niet wenselijk.”

De voorzitter voelt wel een zorgplicht richting de eigen supporters. ,,Ik zie zo één, twee, drie geen andere mogelijkheden dan drastische ingrepen. Het lijkt me in ieder geval risicoverhogend als je in een keer duizenden mensen door zo’n tunnel jaagt”, zegt Visser.

De Zwolse wethouder William Dogger liet dit weekend al weten snel de situatie in de Vondeltunnel te laten onderzoeken. Afgelopen maand kaartte Isala-bestuurder Rob Dillmann de lastige infrastructuur in de omgeving ook al aan. Gezamenlijk hopen de betrokkenen de gemeente Zwolle in beweging te krijgen.

Bron: AD