Voormalige Philipsfabriek in Zwolle: ‘Dit is bijna industrieel erfgoed’

Gerrit Jansen gebaart om zich heen in een gigantische lege fabriekshal van zo’n 6000 meter groot. Je zou er met gemak een beurs of een dancefeest kunnen houden. Hij wijst naar boven waar achter een balustrade kantoorruimtes zichtbaar zijn. Op de achtergrond zoeft het verkeer over de Ceintuurbaan.

De voormalige Philipsfabriek in Zwolle krijgt een tweede leven als bedrijfsverzamelgebouw. Maar dan wel met behoud van de karakteristieke industriële ‘look’, zegt de mede-eigenaar van Jansen Vastgoed, dat het immense terrein heeft gekocht. ,,Wat hier staat is bijna industrieel erfgoed. Philips bouwde overal in het land fabrieken in dezelfde kenmerkende stijl. Natuurlijk moeten we ermee aan de slag om het duurzamer en comfortabeler te maken. Maar in wezen zijn het enorm degelijke gebouwen met een geweldige uitstraling.’’

Honderden personeelsleden

Ruim vijf- en een halve hectare groot is het terrein tussen de Ceintuurbaan en de Meppelerstraatweg in Zwolle, dat vanaf 1950 decennialang het domein was van multinational Philips en, na een overname, van elektronicabedrijf Vishay. Hier werkten vele honderden mensen aan de productie van condensatoren en folie. Van lieverlee werden de activiteiten steeds verder ingekrompen en twee jaar geleden besloot Vishay de productie te stoppen. Maar in enkele kantoortjes brandt nog licht: een stuk of tien medewerkers van het bedrijf bemannen hier nog een testlocatie voor de condensatoren. Maar ook dat stopt binnenkort nu het complex is overgedaan aan de Zwolse vastgoedfirma.

<h2Prijzenkasten

Het verklaart in elk geval waarom de radio nog galmt in de verder compleet verlaten hal. Hier en daar herinneren nog details aan het roemrijke Philips-verleden. Speakers met Philips-logo aan de muur, een prijzenkast met bokalen voor gewonnen jeu de boulescompetities en voetbaltoernooien. ,,Deze fabriek had zelfs een eigen voetbalteam. De kleedkamers zijn er nog’’, weet Jansen. Hij rammelt aan een deur, die dicht is. Zoekt naar een andere deur, die wél open gaat, om de rondleiding te vervolgen. Want achter het indrukwekkende fabriekspand parallel aan de Ceintuurbaan ligt nog een scala aan grotere en kleinere gebouwen. De vorige eigenaar heeft een deel ervan in de loop der jaren al verhuurd aan allerlei externe partijen. Maar er staat ook heel veel leeg. ,,Kijk hier’’, zegt Jansen in een verlaten hal. ,,Scheidingswanden erin en ze kunnen verhuurd worden als aparte units voor startende bedrijven.’’

Geen woningbouw

Ruim twee jaar stond het fabrieksterrein te koop. Jansen Vastgoed had er al meteen een oogje op maar een andere partij was het Zwolse bedrijf aanvankelijk voor. ,,Die wilde er woningbouw realiseren, maar dat ketste af. Te dicht bij DSM en de Ceintuurbaan.’’ Dus kwam een maand geleden de deal met de Zwolse vastgoedbroers Gerrit en Bertus Jansen en een mede-investeerder dan toch rond. Jansen Vastgoed heeft in deze hoek van de stad – op de bedrijventerreinen Oosterenk en De Vrolijkheid – al veel meer bezit, maar dit is nog een paar maatjes groter. ,,Ja, dit is in oppervlak wel onze grootste aankoop’’, zegt Jansen.

Kunststofsector

De komende maanden staan in het teken van opfrissen en opknappen. En ruim baan geven aan nieuwe en bestaande huurders. De belangrijkste daarvan is het Polymer Science Park, waar onderzoek en bedrijvigheid in de kunststofsector samengaan. Dat wil de vleugels uitslaan op deze plek, als daar tenminste subsidie voor beschikbaar komt. In het kielzog van het ontwikkelpark vestigden zich de afgelopen jaren ook startende bedrijven in de kunststofsector in het complex. Maar zeker een handvol daarvan is ook al weer vertrokken, zegt Jansen. ,,Door de onzekerheid over de toekomst zagen ze het niet zitten om hier te investeren.’’ Hij hoopt dat het zwaan-kleef-aan-effect weer terugkomt. Verder staan de deuren wagenwijd open voor start-ups in de media- en e-commerce-sector.

Opfrissen

Jansen wijst naar de hekken die nu nog om het terrein heen staan. ,,Die gaan weg. We willen openheid uitstralen. En de boel opfrissen. Opruimen. Gebouwtjes die overbodig zijn gaan we weghalen.’’ Dat geldt overigens niet voor het karakteristieke ketelhuis in het hart van het terrein. Eén blik door de vuile raampjes leert dat die installaties die daar staan allang overbodig zijn geworden, maar ze zijn te mooi om op te ruimen, vinden de nieuwe eigenaren. ,,Wij zien het wel voor ons dat dit straks het kloppend hart van het terrein wordt in de vorm van een horecagelegenheid.’’

Oproep: herinneringen aan Philipstijd?

De Philipsfabriek domineerde vanaf het begin van de jaren vijftig de Ceintuurbaan in Zwolle. In de hoogtijdagen werkten er meer dan duizend mensen. Het was een wereld in het klein met veel sociale activiteiten er omheen. Het fabrieksgebouw werd zelfs gebruikt als kerkzaal in de tijd dat de wijken om de fabriek heen snel groeiden en nog geen eigen kerkgebouwen hadden. Wie werkte in de fabriek en heeft nog foto’s en/of anekdotes uit die tijd? Reacties kunnen gestuurd worden naar zwolle@destentor.nl

Bron: De Stentor